torstai 6. syyskuuta 2007

Einstein sukupolvi

Pro rexi-koulutuspäivän parasta antia oli hollantilaisenDr Peter Karstenjen luento Einstein sukupolvesta. Hän kutsuu v 88 jälkeen syntyneitä nuoria E. sukupolveksi, koska suhtautuminen tietoon on samanlaista: tieto on suhteellista ja muuttuvaa. Todistettu tieto ei ole arvo sinänsä. Wikipedian tieto ei ole eksaktia, mutta se on nopeaa, helposti saatavilla ja muuttuvaa. Laiska, vähän kiinnistunut, materialistinen oppilas onkin tarkemmin tarkasteltuna hyvin aktiivinen osallistumaan asioihin, joilla on hänellemerkitystä. Nuoret voivat keskittyä moniin asioihin yhtäaikaa ja ovat sosiaalisia. Koulu on osa oppimisen tietoverkkoa ja paikka ystävien tapaamiselle. Siltä odotetaan henkilökohtaista huomiota ja valmennusta.
 
Perinteinen oppimiskäsitys tai koulun johtaminen eivät tue nykysukupolven tarpeita. Koulu on rakennettu opetusta, ei oppimista varten. Miten perinteinen koulu voi muuttua nykysukupolven tarpeita vastaavaksi?
 
 
"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant" (Einstein)

1 kommentti:

kawa kirjoitti...

Mielestäni Hieno havainto! Olen monesti omissa jatko-opiskeluissani miettinyt, kuinka lopulta vähän peruskoulusta ja lukiosta hyödynnettävää tietoa on hihaani jäänyt - ja miksi?

En ymmärrä, miksi kouluissa ei hyödynnettäisi enemmän soveltavaa ja kokonaisvaltaisempaa opetusta, josta kuitenkin mielestäni huom. enemmän hyötyisi niin yritysmaailmassa, kuin jatko-opinnoissakin...

Mikäli minusta joskus peruskoulu ja/tai lukio-opettaja tulee tavoitteeni on tätä asiaa ehdottomasti korjata ja muuttaa, ja aktivoida oppilaita yhdistämään mahdollisimman paljon eri tietoja toisiinsa...kyseenalaistamaan ja itsenäisesti etsimään uutta.. Teettää projekteja yksin ja tiimissä...

Ainakin yliopiston perusopiskelijoiden puolella oppimisen työkaluna se toimii huom. paremmin kuin pelkät "kalvo-sulkeiset", niin miksei sitä hyödynnetä koulumaailmassa riittävästi?