perjantai 11. huhtikuuta 2008

Sosiaalista mediaa ja nalle ilman päätä



Viikko on mennyt jälleen vauhdilla. Maanantain kouluterveyskysely Stakesille saatiin tehtyä kokeiden yhteydessä, vaikka aika laaja olikin. Kiitokset kaikille vastaajille, valtakunnallinen ja alueellinen tieto nuorten hyvinvoinnista ja ongelmista on ajan tasalla meidänkin osalta.

Tiistaina pohdimme Päijät-Hämeen lukiokoulutuksen tulevaisuutta aluehallinnon työryhmässä. Näyttäisi lupaavimmalta polulta etsiä yhteistyötä palvelukeskuksen kautta, jolle siirrettäisiin osa tehtävistä, joita kaikki tekevät nyt hajautetusti. Tällaisia tehtäviä voisivat olla vaikka videoneuvotteluopetuksen koordinointi ja -tuki, opettajien täydennyskoulutukset /ves-koulutukset, opinto-ohjauksen koordinointi (vaikkapa yliopistovierailut, koulujen esittelypäivät) jne.

Keskiviikkona aloitin tuon integraalilaskennan kurssin, jossa harjoittelen käyttämään sosiaalista mediaa matematiikan opetuksessa. Menetelmä on samalla koulutukseeni liittyvä harjoitustyö. Kaikki välineet ovat verkon ilmaisia ja avoimia palveluja, joita nyt hyödynnetään opiskelun tukena. Toivottavasti kurssi antaa opiskelijoille myös valmiuksia hyödyntää verkon mahdollisuuksia opiskelun tukena. Kurssin etenemistä voi seurata täällä.

Torstaina pistäännyin Kauniaisissa Mistä on hyvät koulut tehty-seminaarissa. Yksi alustajisa oli kansanedustaja Jyrki JJ Kasvi Hän puhui aika pitkälle samoja asioita, joihin olen törmännyt opetuksen ja verkkoviestinnän yhdistämisessä. Kauniaisten lukio ja samoissa tiloissa toimiva yläkoulu käyttävat opetuksessa Linux-päätteitä ja keskitettyä palvelinjärjestelmää. Tuo päätön teddykarhu liittyy asiaan. Sen sisällä on usb-muistitikku, joka avaa suojatun etäyhteyden windows-koneelta kauniaisten linux-palvelimelle. Söpöä nörttäilyä siis...

Iltapäiväksi ennätin vielä muutaman rehtorin kanssa tuottavuusohjelman haastatteluun kunnanvirastolle. Tuottavuuden pitäisi kunnan eri yksiköissä parantua vuosittain pari prosenttia ja haastattelussa kartoitettiin mahdollisuuksia tähän. Haastatteluja ja tukihanketta vetää Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Pari tuntia meni kertaillessa koulutoimen talousasioita ja ongelmakohtia ulkopuolisille. Ihan mielenkiintoinen tilaisuus, mutta uutta viisasten kiveä ei löydy. Koulun toiminnan (opetuksen) tukipalveluiden (seinät, kuljetukset, ruoka, siivous, lämmitys, terveydenhoito jne) tehokkuuteen emme voi rehtoreina vaikuttaa ja ne ovat n. 40 % luokkaa, itse opetukseen jää loput 60%. Jos toimintaa pitää tehostaa, niin olisi varmaankin luonnollista, että tehostamme opetusta tuon 2%. Näin ei kuitenkaan ole vaan tuo tehostaminen kohdistuu koko toimintaan eli kun emme voi vaikuttaa tukipalvelujen hintaan (=maksaa 2% vähemmän niistä), niin koko tehostaminen pitääkin kattaa opetuksesta.

Homma olisi hallittavissa paremmin, ellei toiminnoissa olisi kunnan omaa sisäistä monopolia. Sivistystoimi ei voi ostaa siivous- tai ylläpitopalveluja vapailta markkinoilta tai kysyä koululle halvempaa sijoituspaikkaa vaan joudumme maksamaan palveluista kunnan toiselle toimialalle sen mitä he pyytävät. Kun kustannukset nousevat, niin energian kallistuessa oppilaat saavat vähemmän opetusta suuremmissa ryhmissä.

En ole enää vuosiin vaivannut talousasioilla opettajakuntaa. Surkuttelu ei auta ketään. Pyrimme toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja järjestämään opetuksen hyvin ja esitämme siitä sitten etukäteen laskun lautakunnalle. Lautakunta hyväksyy tai hylkää (aina hyväksynyt) ja toimimme sen mukaan. Lisäksi on etsittävä aktiivisesti ulkopuolista rahoitusta, yhteistyökumppaneiden tukea, opetushallituksen avustuksia, ilmaista koulutusta, myytävä opetusta ammatilliselle puolelle ja tehtävä asioita yhteistyössä toisten koulujen kanssa. Hommaa piisaa. Joskus tosin miettii miksi tätä ylimääräistä tekee. Voisihan vain ilmoittaa muiden tulosyksiköiden tapaan (sosiaali- ja terveystoimi) ettei talousarvio pitänytkään ja vaatia valtuustolta lisätalousarvion hyväksymistä.

1 kommentti:

Kotkan kirjastonhoitaja kirjoitti...

"
Homma olisi hallittavissa paremmin, ellei toiminnoissa olisi kunnan omaa sisäistä monopolia. Sivistystoimi ei voi ostaa siivous- tai ylläpitopalveluja vapailta markkinoilta tai kysyä koululle halvempaa sijoituspaikkaa vaan joudumme maksamaan palveluista kunnan toiselle toimialalle sen mitä he pyytävät."

Tämähän se on meidän sivistysalalla toimijoiden yhteinen ongelma. Kun Tekniselle toimialalle annetaan 5% säästötavoite, niin se 5% tahtoo siirtyä hintoihin ja sen sijaan, että tekninen keskus todella säästäisi, saavat muut toimijat säästää omansa+kohonneet kustannukset. No eihän se aina näin yksinkertaista ole, mutta parhaimmillaankin käy niin kuten kuvailit, että säästöt on otettava toimintakuluista kun kiinteistövuokrissa ja palveluissa on kunnalla monopoli.

Tämä esille nostamasi epäkohta on sivistysalan todellinen ongelma joka nousee pinnalle aina kun kuntatalous on tiukoilla.