Ylioppilaskirjoituksissa painiskellaan tänään ruotsin parissa. Kirjoitelmassa sai kirjoittaa kuvan herättämistä ajatuksista. En muista vastaavaa olleen aiemmin kielten kokeissa. Vaihtoehtoina oli sitten noita perinteisen tyylisiä kirjoitelman aiheita.
Kuvallista lukutaitoa ja kuvan tulkintaa vaaditaan yhä enemmän ylioppilastutkinnon kokeissa. Äidinkieli on näyttänyt tähän suuntaa jo pitkään, mutta mukana ovat seuranneet myös esim. reaaliaineitten tehtävät. Asia on ihan hyvä, kuvallisia viestejä on ympärillämme aina vain enemmän ja enemmän. Kuvalla pyritään vaikuttamaan ja saamaan aikaan tunteita ihmisissä, kuva on aina tekijänsä tuote jotakin tarkoitusta varten. Jos emme opi ymmärtämään perusteita kuvallisesta ilmaisusta, emme voi ymmärtää niiden sanomaa. Eipä tuo kuvan merkitys ole tietysti paljon ole muuttunut luolamaalauksista tai klassisen taiteen mestareista irc-galleriaan, mutta kuvallisen viestin tarjonta ja moninaisuus on toki kasvanut.
Koeviikko alkoi eilen ja ensimmäiset ykkösten kokeet ovat ohitse. Toivottavasti lukio-opiskeluun on päästy hyvin kiinni ja tulokset ovat ansaittuja. Monelle tulee olemaan pettymys, etteivät hyvät arvosanat tule ilman suuria ponnisteluja ja jatkuvaa opiskelua. Helpolla ei pääse hyviin tuloksiin.
Aloitin eilen verkko-opiskeluna Reksit Remonttiin-kurssin opettaja.tv:n kautta. Viime vuoden verkkokurssista jäivät käteen blogit, wikit ja avoimet oppimisympäristöt. Minulle täydennyskoulutusmenetelmänä sopii verkko-opiskelu kurssipäiviä paremmin, karsin jo kaksi Hesan seminaaria pois tältä syksyltä.
Kokoussaldo tältä viikolta on 8, joista kahdessa olen toiminut puheenjohtajana, millähän näitä voisi vähentää entisestään? Eilen Lahden seudun lukiorehtorit tapasivat Kärkölän lukiossa. Uusi rehtori on kotiutunut hyvin ja sovimme yhteistapaamisesta, koska olemme vuoden kuluttua samaa koulutoimea. Yritämme suunnitella yhdistymisen hyvissä ajoin ja löytää toiminnallista synergiaetua. Tärkeintä on, että toiminnallisuus säilyy ja Kärkölän oppilaat saavat hyvää opetusta jatkossakin.
Videoneuvottelukursseissa tarvitsemme ensi jaksossa kolmen pisteen välistä yhteyttä, joka toteutetaan siltana toimivan palvelimen kautta. Virittelemme järjestelmää ja saamme käyttöömme koulutuskonsernin videosillan. Alueellinen yhteistyö virtuaaliopetuksessa tuo jälleen kustannussäästöjä, eli kallista laitteistoa ja sen teknistä tukea voidaan käyttää yli oppilaitosmuotojen.
perjantai 28. syyskuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti