Tiistaina koulultamme osallistui kolme henkeä (Timo, Pekka, Kimmo) alueelliseen lukioseminaariin. iltapäivän tilaisuudessa kuulimme neljä erilaista mallia siitä, miten lukiokoulutus voidaan järjestää alueellisesti. kainuun maakuntakokeilussa toimii neljän lukion filiaaliverkosto, jossa opetusta välitetäään voimakkaasti videoneuvotteluina pienimpiin yksiköihin. Toisaalta opetusta kulkee kyllä toiseenkin suuntaan, joten työtä riittää opettajille pienemmissäkin yksiköissä. Opetuksesta jopa 60 % saattaa tulla videoneuvotteluna, jolloin opiskelu mahdollistuu omalla paikkakunnalla. Verkostolla on yhteinen budjetti, eli laskuja ei lähetellä vaan kokonaistaloudellisuus ratklaisee. Yhteensä 4 lukiossa on 337 opiskelijaa. Perusopetuksen hoitaa kunta ja lukio-opetuksen maakunta.
Oulussa taas kehitellään toisenlaista mallia seudulliselle lukiokoulutukselle. Oulusta tulee lukiokoulutuksen isäntäkunta vuoden 2012 alusta, tämän jälkeen pohditaan myös seudullista perusopetusta. Erityisen hyvin toimii tällä hetkellä jo lukiokoulutuksen vaihtojaksot, eli opiskelijat vaihtavat haluamaansa ammatilliseen koulutukseen koko jaksoksi ja sisällyttävät nämä opinnot lukion soveltaviin kursseihin. Malli tuo motivaatiota ammattikorkeakouluihin hakeutumiselle. Lukioyksiköitä on 15, opiskelijoita 4300.
Joroinen-Juva-Rantasalmi (JJR) ovat puolestaan kehittäneet yhteistyömallia, jossa yksi kunta huolehtii kaikkien kolmen asioista eri sektoreilla. Koulutoimesta huolehtii Joroinen, teknisestä jokin toinen kunta jne. Vaikutti malleista kaikkein utopistisimmalta ja lisäksi vaatii kahden muun luopuvan lukiokoulutuksen järjestämisluvasta ja kolmannen saavan muutoksen omaan lupaansa. Kunnat ovat ehkä valtionosuusuudistuksen jälkeen liian pieniä toimivaksi yksiköksi edes kolmen kimpassa ja lisäksi suunnitelma ei oikein toimi nykylainsäädännön mukaisesti. Ongelmia tuottaa esim se, että koulutuksen järjestäjällä tulee olla tarpeellinen määrä opettajan virkoja.
Neljäs malli kertoi lukiokoulutuksesta ja muista palveluista kuntaliitoksen toteuduttua. Sastamalan kaupunki on pistänyt koko toimialapyramidin uusiksi ja pyrkii tuottamaan palvelulinjoja, jotka yltävät esim. esiopetuksesta nuoreen aikuisuuteen. Vammalan lukion rehtori on myös valtuuston puheenjohtaja ja kertoi 2010 valtionosuusuudistuksen vaikeuttavan pienten kuntayksiköiden toimintaa. Pikkukuntia ei vain ajeta polvilleen vaan pikemminkin ammutaan polveen, ettei ylösnousu ole edes mahdollista.
Keskiviikon matematiikan kirjoitukset sujuivat hyvin sähkökatkoa lukuunottamatta. Valot sammuivat n. 20 minuutiksi. Onneksi luokassa oli ikkunat, toisin kuin tavallisessa kirjoitussalissamme. Ihan kiva, ettei kyseessä ollut kuuntelukoe....
Koulutoimisto teki pientä säätöä koulutoimen yhteiseen hallinto-ohjelmaan yhden alakoulun toivomuksesta. Säädön seurauksena meillä oli arvostelussa käytettävissä vain kirjaimia S,H,K,E. pienen reklamoinnin jälkeen asia palautettiin onnistuneesti entiselleen. Olimme ratkaisseet ongelman jo viikkoja sitten yläasteen kanssa, joten kunnassa olisi ollut tieto ongelman purkamisesta oikealla tavalla.
Illalla on valtuuston infotilaisuus. Olen lupautunut antamaan blogikoulutusta halukkaille valtuutetuille tuon tilaisuuden jälkeen. Ilmoittautuneita on kaksi, joten innostus ei ole suurta. Idea lähti Hallinnon ja demokratian kehittämisraportista ja tarkoituksena on saattaa luottamushenkilöt ja virkamiehet helpommin lähestyttäviksi ja kuuntelemaan tavallista kuntalaista.
Oulussa taas kehitellään toisenlaista mallia seudulliselle lukiokoulutukselle. Oulusta tulee lukiokoulutuksen isäntäkunta vuoden 2012 alusta, tämän jälkeen pohditaan myös seudullista perusopetusta. Erityisen hyvin toimii tällä hetkellä jo lukiokoulutuksen vaihtojaksot, eli opiskelijat vaihtavat haluamaansa ammatilliseen koulutukseen koko jaksoksi ja sisällyttävät nämä opinnot lukion soveltaviin kursseihin. Malli tuo motivaatiota ammattikorkeakouluihin hakeutumiselle. Lukioyksiköitä on 15, opiskelijoita 4300.
Joroinen-Juva-Rantasalmi (JJR) ovat puolestaan kehittäneet yhteistyömallia, jossa yksi kunta huolehtii kaikkien kolmen asioista eri sektoreilla. Koulutoimesta huolehtii Joroinen, teknisestä jokin toinen kunta jne. Vaikutti malleista kaikkein utopistisimmalta ja lisäksi vaatii kahden muun luopuvan lukiokoulutuksen järjestämisluvasta ja kolmannen saavan muutoksen omaan lupaansa. Kunnat ovat ehkä valtionosuusuudistuksen jälkeen liian pieniä toimivaksi yksiköksi edes kolmen kimpassa ja lisäksi suunnitelma ei oikein toimi nykylainsäädännön mukaisesti. Ongelmia tuottaa esim se, että koulutuksen järjestäjällä tulee olla tarpeellinen määrä opettajan virkoja.
Neljäs malli kertoi lukiokoulutuksesta ja muista palveluista kuntaliitoksen toteuduttua. Sastamalan kaupunki on pistänyt koko toimialapyramidin uusiksi ja pyrkii tuottamaan palvelulinjoja, jotka yltävät esim. esiopetuksesta nuoreen aikuisuuteen. Vammalan lukion rehtori on myös valtuuston puheenjohtaja ja kertoi 2010 valtionosuusuudistuksen vaikeuttavan pienten kuntayksiköiden toimintaa. Pikkukuntia ei vain ajeta polvilleen vaan pikemminkin ammutaan polveen, ettei ylösnousu ole edes mahdollista.
Keskiviikon matematiikan kirjoitukset sujuivat hyvin sähkökatkoa lukuunottamatta. Valot sammuivat n. 20 minuutiksi. Onneksi luokassa oli ikkunat, toisin kuin tavallisessa kirjoitussalissamme. Ihan kiva, ettei kyseessä ollut kuuntelukoe....
Koulutoimisto teki pientä säätöä koulutoimen yhteiseen hallinto-ohjelmaan yhden alakoulun toivomuksesta. Säädön seurauksena meillä oli arvostelussa käytettävissä vain kirjaimia S,H,K,E. pienen reklamoinnin jälkeen asia palautettiin onnistuneesti entiselleen. Olimme ratkaisseet ongelman jo viikkoja sitten yläasteen kanssa, joten kunnassa olisi ollut tieto ongelman purkamisesta oikealla tavalla.
Illalla on valtuuston infotilaisuus. Olen lupautunut antamaan blogikoulutusta halukkaille valtuutetuille tuon tilaisuuden jälkeen. Ilmoittautuneita on kaksi, joten innostus ei ole suurta. Idea lähti Hallinnon ja demokratian kehittämisraportista ja tarkoituksena on saattaa luottamushenkilöt ja virkamiehet helpommin lähestyttäviksi ja kuuntelemaan tavallista kuntalaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti