tiistai 13. tammikuuta 2009

Onko yleissivistys tärkeää vai ei?

Useita vuosia sitten lakitin ylioppilaaksi pojan, joka ei osannut luetella kuukausia oikeassa järjestyksessä suomeksi. Asia oli paljastunut matematiikan tunnilla, jossa tehtävässä piti laskea montako korkokuukautta oli kahden päivämäärän välissä.

Keskustelimme opettajien kesken asiasta ja tarkistin missä vaiheessa peruskoulun opetussuunnitelmassa asia opetellaan. Eihän näin tärkeätä ja vaikeata asiaa voi jättää kotien opetuksen vastuulle, eihän? No, asia löytyy muistaakseni peruskoulun 3. luokalta, mutta tulee kyllä aikaisemminkin.

Mitä olisi pitänyt tehdä tämän opiskelijan kohdalla koulujärjestelmässä vai voiko korkein yleissivistystä antava koulumuoto (=lukio) antaa loppututkinnon opiskelijalle, joka ei osaa kuukausia? Mitä aukkoja yleissivistyksessä saa olla ja mitä ei? Jos ei tiedä Israelin uskontoa tai montako Eiffelin tornia on Pariisissa, niin pitäisikö opintojen eteneminen pysäyttää? Entä kolmion sivujen määrä tai Berliinin muurin sijaintikaupunki? Missä menee se yleissivistyksen rima, jota ei saa alittaa? Kuinka vähän tietoa voidaan hyväksyä yksittäiselle terveelle yhteiskunnan jäsenelle, jonka pitäisi tiedoillaan ja taidoillaan viedä yhteiskuntaa eteenpäin?

Kuinka kauan menee, että suomalaisessa katuhaastattelussa saadaan oheisen videon kaltaisia tuloksia vai joko ollaan samassa tilanteessa?

Ei kommentteja: