maanantai 23. marraskuuta 2009

Virtuaaliopetuksen päivät -avausluento

Share photos on twitter with Twitpic
Valtakunnallisille virtuaalikoulutuksen päiville on saapunut 440 opetuksen ammattilaista eri puolilta maata. Messukeskuksen kongressisalissa pidetyn pikakyselyn perusteella paikalla on ensikertalaisia ja 6-7 kerran verteraaneja.


OpH:n pääjohtaja Timo Lankinen aloitti Tiedon valtatiellä eteenpäin - tietotekniikan opetuskäytöstä suomalaisen koulutuksen valttikortti - alustuksellaan. Perusteksti oli samaa kuin valtakunnallisilla lukiopäivillä. Koulutuksen faktat eivät ole parissa viikossa muuttuneet.

Haasteena Lankinen pitää esim opetusryhmiä, erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, monikulttuurisuutta.

Amerikkalainen osaamistarveselvitys (2007) toi esille sen, että koulutuksen täytyy suosia luovuutta ja edistää elinikäistä oppimista ja globaalia ymmärtämystä. Viimeisin teknologiataso tulee olla käytössä jo opetuksessa.

Teknologia mullistaa Lankisen mielestä oppimisen, luo oppimisyhteiskunnan. Opetus ja oppiminen mahdollistuu ajasta ja paikasta riippumatta, yhteisöllisyyttä, uusia arviointityyppejä, kansainvälisyyttä tulee lisää. Myös pelillisyys, simulointi mahdollisia.

TVT voi olla myös oppimisen häiriötekijä (Sherry Turtle MIT) on huolissaan monikanavaisuuden negatiivisista tekijöistä. Infoähky lisää hämmennystä ja sekaannusta. Tällöin kriittinen ajattelu korostuu. Digitaalisuus muuttaa myös kommunikaatiota.

Internetyhteyksien maailmankartassa Afrikka häviää, länsimaat korostuvat.

E-oppimisen ennusteet viisinkertaistavat oppimisen verkossa alle 10 vuodessa.

Oppimisen arvot: vapaus, sisällön räätälöinti, nopeus

Opettajakeskeisyys vähenee, yksisuuntaisuus vaihtuu monikanavaisuuteen. Tulevaisuudessa tuettava monipuolisia, oppilaslähtöisiä oppimisympäristöjä.

The Craftsman (Richard Sennet 2008) (kirj. viite)

Oppilaan saatava koulusta teknologian mahdollisuuksien hyödyntämistä, mediakriittistä lukutaitoa, laiteosaamista, yhteistyötaitoja, innovatiivista käyttöä.

Tekniset edellytykset opetuskäytölle pääosin olemassa, opettajista tätä mieltä on puolet, lankinen uskoo tilanteenolevan huonompi. Opettajien tekniset taidot kohdallaan, pedagogista koulutusta puuttuu. Tarvitaan tutkimuata mielekkäästä soveltamisesta oppimiseen. Hyviä käytänteitä täytyy tuoda myös maailmalta.

75% opettajista aikoo käyttää teknologiaa opetuksessaan tulevaisuudessa.80% kokee tietokoneen käytön helpoksi. Teknisiä ratkaisuja paljon, osa kustannustehokkaita, osa ei. Kokeiluilla ei ole saatu aikaan laajaa ja pysyvää muutosta opetukseen.

Teknologiasta suuri hyöty uuden oppimiskäsityksen mukaisessa opetuksessa. Ainerajat on ylitettävä ja edistettävä ongelmanratkaisuun pyrkiviä tyäötapoja. Parantamalla opettajien pedagogista osaamista, voidaan panostaa tulevaisuuden kouluun. Verkkoyhteyksien toimivuus keskeisintä tvt-ratkaisuissa.

Painopiste tulee suunnata teknologiaa hyödyntäviin pedagogisiin ratkaisuihin.

Ajanmukainen ja laadullisesti korkeatasoinen oppimisympäristö, oppilasarvioinnin kehittäminen tuettava huippuosaamisen kehittämistä, uudistettava perus ja täydennyskoulutusta. Kouluun luotava oppimiselämyksiä, jotka linkittyvät oppilaiden arkeen.

TVT tukee ongelmakeskeistä jaettua asiantuntijuutta. Tukee informaalin oppimisen integroimista kouluun.

Lankinen kävi läpi meneillään olevia hankkeita.

Koulu 3.0 - TVT haasteita
TVT osaksi jokapäiväistä opetusta, opettajilla riittävä pedagoginen valmius ja motivaatio. opetus ja oppiminen lomittain erilaisssa ympäristöissä. 2015 valtaosa oppimateriaaleista digitaalista. Joka opettajalle henkilökohtainen tietokone, interaktiiviset taulut tai vastaavat joka luokkaan, verkkoyhteydet toimiviksi (valokaapelit) kuvan ja äänen siirtoon.

Osaamistarpeet 2020-kansalaistaidot:

Tehokas suullinen ja kirjallinen kommunikaatio
Ongelmanratkaisu ja kriittinen ajattelu, yhteistyökyky, joustavuus muutososaaminen, kekseliäisyys, yritteliäisyys, informaation hankkimistaidot, uteliaisuus, mielikuvitus, oppimaan oppiminen, empaattisuus, globaali ymmärrys erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä.

Ei kommentteja: