keskiviikko 4. huhtikuuta 2007

Miten valita parhaat opettajat 8 kouluun?

Alkuviikko on mennyt koeviikon seassa olleisiin opettajien haastatteluihin. Avoinna olleeseen englannin paikkaan haki 37 opettajaa ja ruotsin paikkaan 47. Valitsimme k.o. aineiden virassa olevien opettajien avulla haastatteluihin 7 hakijaa, joita sitten koetamme laittaa järjestykseen haastatteluilla. Kuka voisi olla sopivin työyhteisöön ja paras opettaja oppilaille? Onko aineen hallinta kohdallaan, kehittääkö opettaja itseään ja osaamistaan, osaako ottaa huomioon niin heikot kuin huiputkin, ovatko tietotekniset taidot riittävällä tasolla ja onko valmis sitoutumaan koulun kehittämiseen. Onko kokemusta jo hankittuna tarpeeksi tai onko opettaja jo liikaa urautunut eikä pysty uusiutumaan opiskelijoiden ja maailman muuttuviin tarpeisiin. Millainen perusluonne opettajalla on, onko hänellä myös koulun ulkopuolista elämää, jolla työn aiheuttama stressiä voi purkaa.

Hyvälle opettajalle löytyy kymmeniä eri kriteerejä, jokainen opettaja lisäksi muuttuu työuran ja elämäntilanteiden myötä. Kuinka voimme hakemusten ja haastattelun perusteella ennustaa hakijan soveltuvuuden työhön vielä 10 tai 20 vuoden kuluttua? Nuorimmilla hakijoilla on työuraa edessä jopa 36 vuotta, nykyisten opiskelijoiden lapsetkin tulevat vielä vastaan ruotsin tai englannin tunneilla.

Opiskelijoiden antama palaute koulun toiminnasta antoi arvosanaksi koululle 8,04. Kielten opetus asteikolla Kiitettävä-Hyvä-Tyydyttävä-Välttävä oli Hyvä. Jos pyrimme parantamaan, niin valittavan opettajan pitäisi olla kiitettävää tasoa...

Ei kommentteja: